TORR MIDSOMMAR

Efter att vi med Vit Jul-kampanjen sett till att fler vuxna tagit nyktra ställningstaganden under julen tycker vi nu det är dags att ta tag i nästa “blöta” tradition, nämligen midsommar. För många är midsommar en glad högtid fylld av skratt, glädje och meningsfulla minnen. Tyvärr händer det dock alltför ofta att upplevelsen inte blir densamma för andra. De som oftast blir bortglömda på midsommarfirandet är barnen. Därför kan midsommarhelgen för många barn bli en högtid som snarare präglas av oro, sorg och rädsla. Alltså är det minst lika viktigt att det finns nyktra, trygga vuxna och förebilder runt midsommarstången som det gör vid julbordet.
Ställ upp på en Torr Midsommar du med och garantera värme och torra kinder!

 

Engagera dig i kampanjen

För att lyckas sprida kampanjen till så många som möjligt behöver vi ha hjälp av alla vi kan. Som ställningstagare kan du fråga dina bekanta ifall de kommer arrangera ett midsommarfirande i år och om de isåfall funderat på om det finns alkoholfria alternativ och nyktra vuxna på plats. Driver du själv en förening kan du se till att boka in datum för kampanjaktiviteter veckorna innan midsommar redan nu. Prata gärna med släkt, vänner och bekanta och se till att även de ställer upp och firar en torr midsommar i år. Officiell kampanjstart är 1 juni.

 

kampanja online

Den allra största delen av kampanjen Torr Midsommar sker online genom sociala medier och hemsidan. Det är också det smidigaste och enklaste sättet för dig som är intresserad att engagera dig och sprida kampanjen. Nedan kan du ladda hem digitalt kampanjmaterial för att sprida på din facebook-sida, instagram eller var du syns någonstans online! Materialet kommer växa under i takt med att kampanjen fortgår. Känner du att du inte hittar det du vill ha? För av dig till oss på Facebook, Instagram eller på [email protected] så ser vi vad vi kan ordna.

Ladda ned kampanjpaketet digital här

 

Engagera dig som ställningstagare

Till höger ser du kampanjpaketet ställningstagare. Det innehåller kampanjaffischer du kan sätta upp hemma, på jobbet eller på anslagstavlan i bostadsområdet. Paketet innehåller flygblad med ställningstagandet som du delar ut och plockar in från vänner, släkt och bekanta som tar ställning. När man tagit ställning kommer du kunna ge dem en folder med tips och en Solis-pin så man stolt kan visa upp sitt ställningstagande. Till sist innehåller paketet även en kampanjguide till dig som engagerar dig innehållande tips och argument du kan använda för att fler ska ställa upp på en Torr Midsommar.

Beställ kampanjpaketet medlem här!

 

Kampanja med föreningen/vännerna

Detta är kampanjpaketet för föreningar eller grupper. Är du engagerad i en förening eller är ni en grupp på flera personer som vill göra en insats tillsammans? Då är detta paketet för dig! Det innehåller 2st roll-ups med två olika tryck enligt bilden här bredvid. I detta paket får du också affischer i olika storlekar, däribland större sådana än i medlemspaketet. Självklart får du också med flygblad för folk att ta ställning på samt pins och stödjar-folder åt dem som tagit ställning. Vid beställning får du här ange hur många ni tror ni behöver i föreningen. Kampanjguider med tips och argument för att få fler att ställa upp kommer också följa med, ange även här hur många ni vill ha.

Beställ kampanjpaketet förening här!

Kampanjens profil

Så här är det tänkt att det hela ska se ut.
Att fira en Torr Midsommar innebär att man genom sitt ställningstagande sprider värme, håller kinder torra och håller oväder borta. Det kan också innebära att man uppfattas som en torr person men det ser vi bara som positivt! Vår maskot heter Solis och finns till för att sprida värme och torka våta kinder. Solis kommer kunna följa med dig överallt som pin eller finnas med i material och påminna om varför vi ska fira en torr midsommar. Eftersom midsommar är en glad högtid vill vi argumentera för det goda i att vara nykter på midsommar, snarare än tvärtom. Därför är vår profil ljus och varm med en stark retrokänsla som skapar nostalgi hos den som tar del av kampanjen.